Om föreningen

FÖRENINGENS ÄNDAMÅL

Föreningen är en äkta bostadsförening (BF) och har till ändamål att tillhandahålla lägenheter åt sina medlemmar samt att förvalta fastigheten på tomt nr. 28 i kvarteret Kättingen med adress Fridhemsgatan 70 och 70A inom St. Görans församling, Stockholm.

HISTORIA

Husen byggdes 1904 som ett hyreshus och adressen var då Fridhemsgatan 38. 1921 ombildades fastigheten till en Bostads-förening och har sedan dess behållit den bostadsformen. De som inte ville köpa sin lägenhet hade möjlighet att bo kvar som hyresgäst. Den sista hyresgästen fanns kvar ända till på 90-talet.

Föreningen har två lokaler ut mot gatan, varav det ena till höger om ingången ursprungligen var en affärslokal och där har det varit bl.a. en mataffär och klädaffär, idag är det en lägenhet. Den andra lokalen ligger i källaren till vänster om ingången och hyrs ut idag för affärsverksamhet. Förutom denna hyr föreningen också ut en lokal under gården mellan husen, idag är det en musikstudie.